ung smartphone
Kirjoittanut:
Lasse Karner

Kiinalainen ByteDance valloittaa internetin käyttäjät ympäri maailmaa

Suositun TikTok-mobiilisovelluksen luonut yhtiö on nimeltään ByteDance. Se on myös maailman arvokkain startup. Sisällön kohdentaminen tekoälyn ja algoritmien avulla on keskeinen osa kiinalaisyhtiön menestystä – ja se antaa myös aihetta huoleen.

Kehittyvät markkinat
Innovaatio

Innovatiivisten kiinalaisten teknologiayhtiöiden esiinmarssi ei ole enää uusi ilmiö. Uutta on sen sijaan edelleen se, että ne menestyvät kansainvälisesti – tai jopa voittavat suuret amerikkalaisyritykset kilpailussa nuorten kiinnostuksesta ja luovat uusia globaaleja trendejä.

ByteDancen historia osoittaa, että myös Peking voi ja haluaa olla mukana Piilaakson aiemmin hallitsemalla alalla. Yhtiö tunnetaan Kiinan rajojen ulkopuolella parhaiten TikTokista, maailman nopeimmin kasvavasta sosiaalisen median sovelluksesta. TikTok on kuitenkin vain uusin tulokas niiden internet-pohjaisten tuotteiden joukossa, jotka ovat muutamassa vuodessa varmistaneet ByteDancelle paikan teknologiasektorin suurten toimijoiden joukossa. Se on myös noussut vasten tahtoaan päärooliin Yhdysvaltojen ja Kiinan välisessä teknologiakamppailussa.

Yhtiön tarina alkaa varsinaisesti itäisestä Kiinasta ja Tianjinin suurkaupungissa sijaitsevasta Nankain yliopistosta. Zhang Yiming, joka myöhemmin perusti ByteDancen, opiskeli siellä vuosituhannen alussa ohjelmistoinsinööriksi. Yritysimperiumi perustui alusta alkaen ohjelmistokoodaukseen, ja se on nykyään maailman arvokkain startup, arvoltaan noin 100 miljardia dollaria.

Zhang Yiming perusti yrityksen vuonna 2012. Hän halusi aluksi auttaa internetin käyttäjiä saamaan tekoälyn avulla järjestystä kaoottiseen kiinalaiseen uutisvirtaan. Tämän ratkaisi mobiilisovellus Jinri Toutiao, ”päivän otsikot”.

Thomas Graziano
Thomas Graziani
Perustaja, analyysi- ja konsulttiyhtiö WalkTheChat

Zhang Yiming on kertonut, että hän halusi yhdistää käyttäjiä ja tietoja samalla tavalla kuin Facebook yhdisti käyttäjiä keskenään ja Uber saattoi yhteen käyttäjät ja ajoneuvot.

Nykyään sovellus on yksi Kiinan suurimmista uutisalustoista. Sen 200 miljoonaa käyttäjää saavat valikoitua sisältöä 4 000 mediasta ja muilta online-palveluntarjoajilta. Mukana ei ole toimittajia eikä julkaisijoita, vaan kaikki toimii tietokonealgoritmeihin perustuvien laskelmien ja tekoälyn antamien suositusten pohjalta.

"On kiehtovaa, miten nopeasti ByteDance on laajentunut kiinalaisesta yhtiöstä kansainväliseksi"
Thomas Graziani, analyysi- ja konsulttiyhtiö WalkTheChatin perustaja

Miljardi päivittäistä katselukertaa

Vuonna 2015 Zhang Yiming aloitti kokeilun, jossa käyttäjät saivat ladata alustalle lyhyitä videoita ja jakaa niitä. Menestys oli jälleen valtaisa. Jo vuotta myöhemmin Jinri Toutiao -sovelluksessa katsottiin päivittäin miljardi videota. Kiinnostus oli niin suurta, että potentiaali riitti selvästi erilliseen mediaan.

Vuotta myöhemmin tuotiin markkinoille TikTokin kiinalainen vastine Douyin. Sen käyttäjämäärä on tällä hetkellä noin 600 miljoonaa, ja erona TikTokiin on siihen sisältyvä verkkokauppatoiminta. Kiinalaiselle ja kansainväliselle versiolle ovat yhteistä enintään 60 sekunnin lyhyet videot, joihin voi lisätä musiikkia tai käyttäjän itsensä luomaa ääntä, suodattimia, tekstiä ja emojeja.

Analyysi- ja konsulttiyhtiö WalkTheChatin perustaja Thomas Graziani kertoo, että ominaisuudet kuulostavat samanlaiselta kuin monissa muissakin sosiaalisen median sovelluksissa, mutta TikTok eroaa hänen mielestään niistä olennaisesti. Pekingissä toimiva WalkTheChat antaa kiinalaiseen verkkokauppaan ja sosiaalisiin medioihin liittyvää neuvontaa.

– ByteDancelle on ominaista se, että sen tuotteet antavat käyttäjälle paljon mahdollisuuksia muokata ja luoda mobiiliaikakaudelle suunniteltua sisältöä. Lisäksi sisältöä jaetaan eri tavalla, Graziani sanoo.

– Esimerkiksi Facebook perustuu pitkälti siihen, että sisältöä jaetaan kavereille, ja Instagram puolestaan painottuu brändeihin tai julkkiksiin. Douyinin ja TikTokin toiminta näyttää päältä katsoen sattumanvaraisemmalta, koska käyttäjä näkee sisältöä myös sellaisilta ihmisiltä, joita hän ei seuraa. Se saa aikaan epävarmuutta ja yllätyksiä, mutta kyse ei ole sattumanvaraisuudesta, sillä sisällön valitsee algoritmi asianomaisen henkilön kiinnostuksen kohteiden pohjalta, hän sanoo.

Kehittynyt algoritmi ja strategiset yritysostot

ByteDancen käyttämä algoritmi ei perustu vahvasti sosiaalisiin verkostoihin, vaan sen lähtökohtana ovat käyttäjän kiinnostuksen kohteet. Moni sosiaalisen median sovellus on koodattu yksinomaan suosittelemaan sisältöä aktiivisen verkkokäyttäytymisen pohjalta, mutta ByteDance menee askeleen pidemmälle.

Yhtiö on vuosien mittaan kehittänyt algoritmin, jota pidetään yhtenä markkinoiden kehittyneimmistä. Se ei pelkästään analysoi käyttäjien toimintatapoja ja profiilia, johon sisältyvät esimerkiksi sukupuoli, ikä ja maa, vaan tarkastelee myös elinympäristöä sen oletuksen pohjalta, että ulkoiset olosuhteet vaikuttavat käyttäjän mieltymyksiin.

Sisältösuositukset vaihtelevat siksi sen mukaan, missä ja milloin sovellusta käytetään, ja huomioon otetaan muun muassa internet-yhteyden nopeus ja sää paikassa, jossa käyttäjä kulloinkin on. Kun joku käyttäjistä julkaisee uuden videon, järjestelmä arvioi, vetoaako se suureen käyttäjämäärään. Jos niin on, se saa korkeat pisteet ja se jaetaan useammille käyttäjille kuin heikkolaatuisemmat videot. Videota aletaan suositella yhä useammille, jos se saa paljon tykkäyksiä ja jos muut käyttäjät katsovat sen loppuun asti.

– Algoritmi on itsessään ainutlaatuinen, mutta myös datalla ja mittakaavalla on merkitystä. Koska yhtiö pääsee käyttämään niin suurta määrää dataa, algoritmi kehittyy erittäin nopeasti, WalkTheChatin perustaja Thomas Graziani sanoo.

– On kiehtovaa, miten nopeasti ByteDance on laajentunut kiinalaisesta yhtiöstä kansainväliseksi. Laajentuminen perustuu pitkälti vahvaan yritysostostrategiaan, sillä yhtiö on ostanut oikeita startup-yrityksiä oikeaan aikaan. Mysical.ly oli jo ennestään nuorten suosiossa Yhdysvalloissa, joten sen hankinta vahvisti toimintaa huomattavasti, hän sanoo.

ByteDance osti Mysical.ly-videopalvelun vuonna 2017.
 

TikTok
TikTok-sovelluksessa voi jakaa enintään 60 sekunnin lyhyitä videoita, joihin voi lisätä musiikkia tai käyttäjän itsensä luomaa ääntä, suodattimia, tekstiä ja emojeja.

Kritiikkiä ja suurvaltojen valtataistelua

ByteDance pystyy selvästikin kehittämään kansainvälisesti erittäin kiinnostavia tuotteita datan ja tekoälyn avulla. Yhtiön menettelytapoja on kuitenkin kritisoitu. Esimerkiksi yksilölliset suositukset luovat niin sanottuja internet-kaikukammioita, joissa käyttäjää pommitetaan hänen omaa ajatusmaailmaansa vastaavilla sisällöillä ja asenteilla. Monissa sosiaalisen median palveluissa on sama ongelma, mutta Douyinissä ja TikTokissa algoritmit vahvistavat sitä entisestään.

Myös sensuuri on herättänyt kritiikkiä. Kritiikki koskee sellaisten henkilöiden julkaisemien videoiden piilottamista, jotka eivät täytä järjestelmän kauneusihanteita. Lisäksi kritisoidaan rajoituksia, jotka koskevat poliittista sisältöä, esimerkiksi Black Lives Matter -liikettä ja Kiinaan kohdistuvaa kritiikkiä etnisten vähemmistöjen kohtelusta.

Yhtiön laajentuessa eri puolille maailmaa on myös käyty kiivasta väittelyä sen kytköksistä Kiinan valtioon. Kritiikkiä herättää muun muassa käyttäjätietojen puutteellinen suojaus ja pelko siitä, että Kiina voi käyttää tietoja valvontaan. Tämä selittää osittain sen, että TikTok on joutunut suuriin ongelmiin muutamilla markkinoilla, joilla se on ollut erittäin suosittu.

Intian ja Kiinan välillä on käynnissä pahin rajakiista vuosikymmeniin, ja sovellus kiellettiin Intiassa kansallisista turvallisuussyistä. Sama tilanne oli lähellä myös Yhdysvalloissa. Siellä ByteDance joutui viimeisimpänä teknologiayhtiönä kahden suurvallan välillä kiristyvän kilpailun välikappaleeksi. ByteDancea nimitettiin Yhdysvaltain hallinnon muistiossa Kiinan kommunistisen puolueen äänitorveksi, ja Donald Trump uhkasi kieltää sen käytön Yhdysvalloissa.

Nyt kuitenkin näyttää syntyvän kompromissi, kun yhdysvaltalaiset Oracle ja Walmart ryhtyvät yhteistyöhön ByteDancen kanssa ja pitävät TikTokin toiminnassa Yhdysvalloissa. Neuvotteluissa uuden yhtiön omistussuhteista ei ole vielä päästy lopullisesti yhteisymmärrykseen. Täysin varmaa on kuitenkin se, että ByteDance ei luovuta eikä myy koodeja, joihin sen kehittynyt algoritmi perustuu. Kiinan viranomaiset eivät todennäköisesti edes suostuisi tällaiseen kauppaan maan uusien vientivaatimusten vuoksi. 

Zhang Yimingin yhtiö on joutunut tasapainoilemaan suurvaltojen poliittisen valtataistelun välikappaleena. Nyt 37-vuotias Zhang Yiming perusti ByteDancen kotonaan Pekingissä. Hän ei ole Kiinan kommunistisen puoleen jäsen, ja hänen kerrotaan olevan luonteeltaan hiljainen ja pohdiskeleva, eikä hänellä ole poliittisia pyrkimyksiä tai kantoja. Hän on kieltänyt, että ByteDance toimittaisi tietoja Kiinan viranomaisille.

Eurasia Group -tutkimusyhtiön perustaja Ian Bremmer sanoo kuitenkin Wall Street Journalille, että Kiinan johto pitää jatkossa yhtiön tuotteita ja teknologiaa strategisesti entistäkin tärkeämpinä, koska tekoäly ja tiedonkeruu ovat tulevaisuuden teknologioita.

– Kiina on oivaltanut, että sillä on käyttöä näille teknologian mahdollisuuksille ja että ne on saatava käyttöön nopeasti, Ian Bremmer toteaa.

Funds Magazinella on nyt oma sovellus - hae se täältä!

MyInvest-sovellus tarjoaa suomalaisille sijoittajille ajankohtaisia juttuja rahastoista, sijoitusmarkkinoista ja kestävästä säästämisestä.

Oletko valmis sukeltamaan sijoittamisen kiehtovaan maailmaan?