bjerge
Kirjoittanut:
Lone Schrøder Jeppesen

Älä osta uutta – korjaa vanhaa

Vaateyritys Patagonia haluaa pelastaa maapallon ja korjaa mieluummin asiakkaan vanhan takin kuin myy hänelle uuden. Tämä yritys todistaa, että vuotuiset kasvuluvut voivat olla kaksinumeroisia ilman että ympäristöystävällisyydestä tarvitsee tinkiä. Tutkijoiden mielestä vaatteiden korjaaminen voi muuttaa kulutustottumuksia kestävään suuntaan.

Ilmasto ja ympäristö

Älä osta uutta fleecetakkia, vaan korjauta sen sijaan vanha. Tämä on kalifornialaisen Patagonian viesti. Yritys suunnittelee ulkoilu- ja urheiluvaatteita esimerkiksi hiihtoa ja kiipeilyä varten. 

Mike McGuffin Seattlesta on yksi Patagonian asiakkaista, jotka ovat korjauttaneet takkinsa.

– Sain Expedition Weight Capilene -takin vuonna 1991, kun tein retken Denali-vuorelle, ja olen käyttänyt sitä siitä lähtien. Halusin korjata sen, ja nyt sain siihen uuden napin, jonka ompelin itse kiinni, hän kertoo.

Yrityksen uusi Worn Wear -konsepti kannustaa ihmisiä käyttämään takkejaan, farkkujaan ja puseroitaan kauemmin. Vaatteita kehotetaan myös korjauttamaan, jos ne menevät rikki, sillä se on ympäristön kannalta paras ratkaisu.

grej
Kaksinumeroista kasvua

Patagonia haluaa suunnitella vaatteita, jotka eivät kuormita ympäristöä tarpeettomasti. Se haluaa myös innostaa muita yrityksiä toimimaan kestävästi. Toiminta on kestävää silloin, kun yritys tuottaa korkealaatuisia tuotteita, joita voi käyttää useita vuosia ja korjata, jos ne menevät rikki. Silloin asiakkaiden ei tarvitse ostaa uusia.

Kun ihmiset ostavat vain sen, mitä tarvitsevat, maapallon ympäristökuormitus vähenee. Uusien tuotteiden valmistus saa aikaan hiilidioksidipäästöjä ja jätettä sekä kuluttaa vettä. 

Patagonian liikevaihto oli vuonna 2015 yli 600 miljoonaa dollaria. Vuotuiset kasvuluvut ovat viiden viime vuoden aikana olleet kaksinumeroisia. Ne todistavat, että yritys voi menestyä markkinoilla vastuullisuudesta tinkimättä. Vertailun vuoksi voidaan mainita, että Marimekon liikevaihto oli viime vuonna 97,5 miljoonaa euroa.

Ympäristö kiittää

Patagonia on avannut Pohjois-Amerikassa Nevadassa palvelukeskuksen, jossa on 45 työntekijää. Palvelukeskuksessa asiakkaiden käytettyjä vaatteita korjataan ilmaiseksi esimerkiksi jos vetoketju ei toimi tai jos takkiin on tullut reikä. Lisäksi myymälätyöntekijät koulutetaan tekemään yksinkertaisia korjauksia. Yrityksen kotisivuilta löytyy myös yli 40 ilmaista korjausohjetta, joiden avulla vaatteita voi korjata itse.

Lehtori Wencke Gwozdz tutkii kestäviä kulutustottumuksia Copenhagen Business Schoolin Intercultural Communication & Management -laitoksella. Hänen mielestään vanhojen vaatteiden korjaaminen voi ehdottomasti vaikuttaa ympäristöön.

– Sillä on varmasti merkitystä ympäristön kannalta. Vaatteet kestävät kauemmin, kun niitä korjataan. Vaatteiden valmistuksen ympäristöjalanjälki on suuri. Siksi samaa vaatetta kannattaa käyttää mahdollisimman pitkään, hän sanoo.

Kun vaatetta ei enää voi käyttää, asiakkaat voivat palauttaa sen lähimpään Patagonian myymälään, minkä jälkeen sitä käytetään uusien vaatteiden valmistuksessa. Joskus vaate on hyvässä kunnossa, mutta käyttäjä ei tarvitse sitä enää. Tätä varten Patagonia on kehittänyt yhteistyössä eBayn ja amerikkalaisen startup-yritys Yerdlen kanssa kierrätysjärjestelmän, jonka avulla asiakkaiden on helppoa vaihtaa vaatteita keskenään ja etsiä vaatteille uusia omistajia.

Joskus vaatteet myös kulkevat äidiltä tyttärelle, kuten on käynyt Kaliforniassa Rolling Hills Estatesin kaupungissa asuvan Laurie Ayoobin kohdalla.

– Ostin Patagonian tuulitakin, kun menin naimisiin mieheni Johnin kanssa 1980-luvun lopussa. Meillä on poika ja kaksi tytärtä, joiden kanssa olemme matkustelleet, harrastaneet vuorikiipeilyä ja viettäneet aktiivista elämää. Tyttäreni Kari käyttää nyt takkia, jota ei uskoisi yli 25 vuotta vanhaksi, Ayoob kertoo.

klippe
Jos useammat toimisivat kuten Patagonia

Vaatemerkeistä esimerkiksi kanadalainen Mountain Equipment Co-op ja ruotsalainen Nudie Jeans toimivat samalla tavalla kuin Patagonia. Myös Filippa K harkitsee korjauspalvelun aloittamista.

Wencke Gwozdzin mukaan tällaiset palvelut saattavat muuttaa kuluttajien käyttäytymistä tulevaisuudessa. 

– Mitä laadukkaampia vaatteita käytämme ja mitä enemmän arvoa annamme niille, sitä todennäköisempää on, että olemme valmiita korjauttamaan niitä. Kuluttajat, elinkeinoelämä ja ympäristö hyötyvät kaikki siitä, että ihmiset ostavat vähemmän ja käyttävät enemmän tällaisia palveluja.

Patagonia valmistaa vaatteensa luomupuuvillasta, kierrätyspolyesteristä ja materiaaleista, joista aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa luonnolle.

Vaateteollisuudessa pyritään yhä enemmän ottamaan käyttöön innovatiivisia materiaaleja, tuotantoteknologioita ja liiketoimintamalleja, jotka tuottavat arvoa sekä taloudelliselta että ympäristön kannalta. Esimerkkinä voidaan mainita saksalainen Trigema, joka valmistaa ekologisia urheilu- ja vapaa-ajan vaatteita kehdosta kehtoon -periaatteiden mukaan.

Perustietoja

• Vaateyhtiö Patagonian perusti vuonna 1973 amerikkalainen vuorikiipeilijä, ympäristöaktivisti ja liikemies Yvon Chouinard. Hän omistaa yrityksen edelleen.

• Patagonian liikevaihto oli 750 miljoonaa dollaria vuonna 2017.

• Patagonia kehottaa asiakkaitaan korjauttamaan ulkoiluvaatteensa ennemmin kuin ostamaan uusia. 

• Patagonian palvelukeskuksessa tehdään vuosittain noin 50 000 korjaustyötä.

• Yritys on saanut nimensä Etelä-Amerikan karusta erämaasta. Se myy tuotteitaan outdoor-tuotteiden myymälöissä ja omissa myymälöissään. Suomessa Patagonian tuotteita myy muun muassa Partioaitta.

• Patagonia lahjoittaa vähintään prosentin myynnistään ympäristötoimintaan ja eri puolilla maailmaa vaikuttaville ruohonjuuritason ryhmille, jotka työskentelevät kestävän kehityksen puolesta.

Kuluttajat suhtautuvat yleensä kestävään kulutukseen erittäin positiivisesti, mutta toimivat vain harvoin sanojensa mukaisesti. Pohjoismaiden ministerineuvoston lukujen mukaan Pohjoismaissa kierrätetään noin 20 prosenttia vaatteista. Vain kaksi prosenttia käytetään uusien vaatteiden valmistukseen.

Käynnissä on kuitenkin suuntaus, että tietyistä kuluttajaryhmistä tulee niin sanottuja tuottajakuluttajia. He pidentävät tuotteiden käyttöikää joukkorahoituksen, yhteistyötalouden, kaupunkiviljelyn, kierrätyksen ja korjaamisen jne. avulla.

– Jos useammat vaatemerkit toimisivat kuten Patagonia, kuluttajien käyttäytyminen voisi muuttua pitkällä aikavälillä ilman että se vaikuttaisi yritysten taloudelliseen kannattavuuteen, Wencke Gwozdz korostaa.

Funds Magazinella on nyt oma sovellus - hae se täältä!

MyInvest-sovellus tarjoaa suomalaisille sijoittajille ajankohtaisia juttuja rahastoista, sijoitusmarkkinoista ja kestävästä säästämisestä.

Oletko valmis sukeltamaan sijoittamisen kiehtovaan maailmaan?