Bil på vejen
Kirjoittanut:
Nina Azoulay ja Charlotte Holst

Tekniikan kilpajuoksu Saksassa: Autoteollisuus on isojen muutosten kynnyksellä

Saksan johtava teollisuudenala, autoteollisuus, on isojen muutosten kynnyksellä, kun sähköautot, yhteiskäyttöautot ja kuskittomat autot yleistyvät. Ellei teollisuus voita tekniikan kilpajuoksua vihreän kuljetuksen kehityksessä, vaikutukset Saksan taloudelle ovat mittavia. Japani, Korea ja Kiina ovat jo omaksuneet akkuteknologian.

– Kiina ja Kalifornia näyttävät tietä. Euroopassa, ja varsinkin Saksan autoteollisuudessa, on tapahduttava paljon. Asiakkaat saadaan uskomaan kasvuun vain, jos sähköautoista tulee valtavirtaa ja ne kasvattavat markkinaosuuksia tulevina vuosina.

Näin sanoi Volkswagenin silloinen konserninjohtaja Dr. Mathias Müller maailman suurimmilla automessuilla Frankfurtissa vuosi sitten.

Nyt Volkswagenilta kerrotaan, että vuonna 2020 tuodaan markkinoille 50 uutta sähköautomallia, ja että konserni investoi vuoteen 2022 mennessä 34 miljardia euroa tulevaisuuden teknologioihin.

Kuten kaikki autonvalmistajat, Volkswagen on aloittamassa uuden aikakauden, jolla sähköautoista, yhteiskäyttöautoista ja kuskittomista autoista tulee avaintekijöitä.

– Autot ja autoteollisuus mullistuvat nopeasti. Nyt sekä me että markkinat olemme valmiit uudelle konseptille ja ajoitus on oikea, sanoo Christoph Hartung, Volkswagen Brandin Digital and New Business -yksikön johtaja.

Talous voi joutua koetukselle

Liikkuvuus määritellään kokonaan uusiksi, ja autoilukulttuuri ja -teollisuus ovat Saksassa yhtä vahvoja kuin USA:ssa. Saksan Germany Trade & Invest -organisaation mukaan Saksa on Euroopan johtava autonvalmistusmaa. Sen osuus kaikista Euroopassa valmistettavista henkilöautoista on noin 30 prosenttia ja ensirekisteröinneistä noin 20 prosenttia.

Autoteollisuus toimii liike-elämän veturina, ja sillä on valtava merkitys maan työllisyydelle ja taloudelle.

Volkswagen astuu uuteen aikakauteen

  • 2020: Konserni tuo markkinoille 50 uutta sähköautomallia.
  • Nyt sähköajoneuvoja valmistetaan kolmessa tehtaassa. Vuonna 2020 luku nousee yhdeksään, ja vuonna 2022 jo vähintään 16 tehdasta valmistaa sähköajoneuvoja. 
  • Konserni investoi vuoteen 2022 mennessä 34 miljardia euroa tulevaisuuden teknologioihin.
  • Vuonna 2018 investoinnit nousevat 6,6 miljardiin euroon.

Lähde: Volkswagen

Henning Padberg
Henning Padberg
Nordea Ilmasto ja Ympäristö, salkunhoitaja

Saksalaiset autonvalmistajat ovat vakiinnuttaneet asemansa premium-segmentin globaalina johtajana (mm. Audi, BMW, Mercedes).

Autoteollisuus on Saksan johtava teollisuusala. Jos se ei selviä voittajana käynnissä olevasta teknologian vallankumouksesta,  Saksan talous kärsii.

– Monet sijoittajat eivät koe Saksan autoteollisuutta kovin houkuttelevaksi juuri nyt, Henning Padberg, Nordea Ilmasto ja Ympäristö -rahaston salkunhoitaja sanoo.

Työpaikkoja häviää, mutta uusia syntyy

Autoteollisuus työllistää yli 800 000 henkilöä Saksassa. Siksi maan taloudelle on tärkeää, että autoteollisuus pysyy mukana kehityksessä, kun teknologinen vallankumous toden teolla lyö läpi ja sähköautot sekä kuskittomat autot valtaavat alan.

Asiantuntijat muistuttavat, miten tärkeää on jalostaa uusia markkinoita ja perehdyttää työntekijät sähköautojen saloihin.

Stuttgartlaisen Frauenhofer Institute for Industrial Engineeringin tekemän tutkimuksen mukaan vuoteen 2030 mennessä noin 76 000 työpaikkaa moottoreiden ja vaihteiston valmistuksessa tulee tarpeettomiksi. Samalla uusia työpaikkoja syntyy noin 25 000 sähköautojen komponenttien, kuten akkujen ja sähkölaitteistojen, valmistuksessa. Tämän vuoksi tarvitaan työntekijöiden jatko- ja täydennyskoulutusta ja osa työntekijöistä on ohjattava muille aloille.

Salzgitter fabrik
Salzgitterin tehdas työllistää noin 7 200 henkilöä ja tehtaalla valmistuu päivittäin jopa 7 000 bensiini- ja dieselmoottoria. Vuonna 2017 valmistettiin kaikkiaan 1 544 000 moottoria. Lähde: Volkswagen. Kuva: Volkswagen

Onnistuvatko valmistajat Apple-strategian kehittämisessä?

Historia on osoittanut, että myös isot, menestyvät konsernit voivat kokea valtavia takaiskuja, Henning Padberg huomauttaa.

– Kaikki muistavat Nokian. Vakiintuneiden pelaajien on vaikea pysyä mukana eksponentiaalisesti kehittyvän teknologian vauhdissa. Nyt kysymys kuuluu, kykenevätkö saksalaiset autonvalmistajat kehittämään jonkinlaisen Apple-strategian, jossa osa tuotannosta ulkoistetaan ja sen sijaan keskitytään muotoiluun, mukavuuteen, toiminnallisuuteen ja brändäämiseen samalla, kun ne säilyttävät asemansa teknologian edelläkävijöinä, hän sanoo.

Yhdellä osa-alueella Eurooppa on jo jäänyt muiden jälkeen sähköautojen valmistuksessa.

– Euroopan autoteollisuus on jo nyt hävinnyt kisan tehokkaimman litiumakun kehittämisestä. Kaikki akut valmistetaan käytännössä nyt Japanissa, Koreassa ja Kiinassa. Seuraamme tarkasti, pystyykö saksalainen autoteollisuus saavuttamaan kilpailijat uuden sukupolven akkujen kehittämisessä, Padberg sanoo.

Juuri tähän haasteeseen Volkswagenin konsernijohtaja Herbert Diess vastasi elokuussa, muutama kuukausi sen jälkeen, kun hän aloitti tehtävässään.

– Teemme kovasti työtä akkujen ja akkukennojen parissa. Pitkällä aikavälillä emme voi olla riippuvaisia yksittäisistä aasialaisista valmistajista. Tämän vuoksi Volkswagen on lisännyt panostustaan Quantum Scapessa (solid-state-akkujen startup) ja mennyt mukaan uuteen yhteisyritykseen. Solid-state-akuissa on valtavasti potentiaalia. Päämääränämme on tämän tekniikan teollistaminen, Herbert Diess sanoi.

 

Volkswagen CEO
Vuonna 2018 Volkswagenin konserninjohtajana aloittanut Herbert Diess vierailulla Salzgitterin tehtaassa, jossa tulvaisuudessa testataan muun muassa akkukennoja. Kuva: Volkswagen

Volkswagenin mukaan solid-state-akut voisivat kasvattaa E-Golfin ajomatkaa yhdellä latauksella 750 kilometriin nykyisestä 300 kilometristä. Teknologia tarjoaa muitakin hyötyjä, kuten parempaa turvallisuutta ja latautumisnopeutta.

Dieselautojen myynti vähenee

Ilmassa on merkkejä markkinoiden muuttumisesta ja dieselautojen jäämisestä historiaan. Joissakin saksalaisissa kaupungeissa on nyt laillista asettaa dieselautokieltoja ja Hampurissa näin on jo tehty joillakin reiteillä (linkki juttuun: http://nordeafundsmagazine.fi/artikkelit/dieselkiellot-aikaan-saanut-saksalainen-ymparistojarjesto-kanteita-tulossa-mahdollisesti).

Myös kuluttajat ovat heränneet. Dieselautojen myynti on vähentynyt melkein koko Euroopassa viime vuosien aikana. Kaksi vuotta sitten 23 prosenttia saksalaisista kuluttajista harkitsi ostavansa dieselauton seuraavaksi autokseen. Vuonna 2017 luku oli 14 prosenttia ja tänä vuonna luku on enemmän kuin puolittunut kuuteen prosenttiin. Tiedot ovat peräisin konsulttiyritys BBE Automotivin tekemästä tutkimuksesta, jota lainattiin norjalaisessa Teknisk Ukeblad -lehdessä.

 

Jäähyväiset dieselautoille

  • Saksan kaduilla ajaa tällä hetkellä noin 15 miljoonaa dieselautoa. Läheskään kaikissa autoissa ei ole uusinta teknologiaa, joka rajoittaa hiukkaspäästöjä.
  • EU:n asettamat rajat niin kutsutuille NOx-hiukkasille ylittyvät noin 70 saksalaisessa kaupungissa. Hiukkaset ovat peräisin muun muassa dieselautojen pakokaasuista. Tuomioistuimet ovat tästä syystä antaneet vihreää valoa dieselvapaille alueille suurkaupungeissa, ja tämän vuoden toukokuussa EU-komissio haastoi Saksan oikeuteen ilmanlaadun laiminlyömisestä.
  • Moni Euroopan kaupunki on rajoittamassa dieselautojen käyttöä. Oslossa dieselautot ovat jo kiellettyjä kunnallisilla teillä. Stuttgartissa kielto astuu voimaan vuonna 2019, Tukholmassa rajoittamista on suunniteltu, samoin kuin Roomassa, Milanossa, Pariisissa, Madridissa ja Ateenassa.

Lähde: European Environment Agency ja Umweltbundesamt

Saksalaiset asiantuntijat ovat arvioineet autoteollisuuden olevan käännekohdassa. Diesel-teknologiaa on kutsuttu häpeäpilkuksi, ja alaa on kehotettu siirtymään sähköteknologiaan.

Kehitystä ei voi pysäyttää

Voimalla etenevää kehitystä on kuvattu ajatushautomo RethinkX:n Rethinking Transportation -raportissa, joka tarkastelee muun muassa kuljettajatonta liikennettä. Yksi kirjoittajista on Stanfordin yliopiston taloustieteilijä Tony Seba, joka on näyttänyt, että kokonaan maksettu auto maksaa tuplasti tai jopa nelinkertaisesti sen mitä autonomiset kuljetuspalvelut, joissa omistamisen sijaan ostetaan kuljetuspalveluita.

Tämä näkyy heti, kun kuljettajattomat palvelut yleistyvät. Kuluttajat tulevat hänen mielestään siirtymään näihin palveluihin sankoin joukoin.

– Käy niin kuin teknologiamullistuksissa yleensä. Muutamat ihmisryhmät aloittavat ja sitten suuntaus saa vauhtia ja voimaa ja muutamassa vuodessa ollaan pisteessä, jossa kehitystä ei voi enää pysäyttää, hän sanoi norjalaislehdelle Teknisk Ukebladille.

Vaatimattomat odotukset

Juuri nyt autonvalmistajilta odotetaan sekä nykyisten bensiiniautomallien säilyttämistä ja kehittämistä että sähköautojen tuomista valikoimiin. Tämä vaikuttaa sijoittajien päätöksiin, Henning Padberg sanoo.

– Sijoittajien odotukset eivät ole korkealla. Autonvalmistajien osakkeilta tuottoa ei odoteta eikä sitä viime aikoina juuri ole saatu. Sijoitusstrategiamme keskittyy teknologioihin ja ratkaisuihin, jotka tukevat modernia autoteollisuutta. Tällaisia ovat esimerkiksi sähköiset komponentit ja simulointiohjelmistot, joita kaikki valmistajat BMW:stä Teslaan ja Volkswageniin tulevat käyttämään uusimmissa malleissaan, hän sanoo.