Tesla - Model 3
Kirjoittanut:
Thomas Jensen

Teslan halpismalli voi mullistaa automarkkinat

Sadattuhannet innokkaat ostajat jonottavat Teslan uutta Model 3:a. Tämä edullinen pitkän toimintamatkan sähköauto on nyt toimitettu ensimmäisille asiakkaille. Mitä Teslan voittokulku sähköautomarkkinoilla merkitsee?

Näytä lisää:
Tekniikka

Teslan toimitusjohtaja Elon Musk esitteli Model 3:n maaliskuun 2016 lopussa. Kolmessa päivässä 276 000 innokasta ostajaa varasi itselleen 1 000 dollarin ennakkomaksulla sähköauton, jota Musk kuvailee ”Teslan kansanautoksi”. Autosta oli tuolloin olemassa vasta prototyyppi, joten innokkaat varaajat eivät olleet edes päässeet koeajamaan sitä. Valtava kiinnostus oli merkki siitä, että kuluttajat olivat jo pitkään kaivanneet tällaista tuotetta.

– Teslan Model 3:n esittely herätti kauhua perinteisessä autoteollisuudessa. Tavalliset autonvalmistajat olivat siihen saakka vain puhuneet sähköautojen valmistuksesta. Nyt alalla herättiin kehittämään sähköautoja, sillä muuten autonvalmistajille kävisi kuten Nokialle tai Kodakille, Christina Bu, Norjan sähköautoyhdistyksen (Norsk Elbilforening) pääsihteeri toteaa.

Sähköautot alkoivat kiinnostaa autonvalmistajia selvästi aiempaa enemmän.

– Autonvalmistajien edustajat alkoivat yhtäkkiä käydä meillä sankoin joukoin tutustumassa Norjassa käytössä oleviin lukuisiin sähköautoihin, Christina Bu sanoo.

Norjan sähköautoyhdistyksessä on kuluneen vuoden aikana käynyt 15 vierailijaryhmää, joissa on ollut mukana Audin, Volkswagenin ja Jaguarin kaltaisten suurten autonvalmistajien vaikutusvaltaisia edustajia. Volvo Cars on myös ilmoittanut, että se tekee muutoksia kaikkiin uusiin automalleihin, jotka tuodaan markkinoille vuodesta 2019 lähtien. Niistä tehdään täysin tai osittain sähkökäyttöisiä.

– Tesla voi valloittaa suuren markkinaosuuden lähivuosina, sillä kilpailijat ovat edelleen vasta kehittämisvaiheessa, sanoo Alexander Haissl.
Alexander Haissl

Melkein monopoli

Model S:n hinta on nykyään 80 000 eurosta ylöspäin, kun taas uuden Model 3:n hinnaksi uskotaan tulevan noin 45 000 euroa. Model 3 tulee Christina Bun mielestä muuttamaan ihmisten käsityksenTeslasta.

– Teslan Model S:ää pidetään nykyään kalliina autona, mutta mielikuva Teslasta luksusautojen valmistajana alkaa muuttua sitä mukaa kun liikenteeseen tulee lisää Model 3 -autoja. Tämä malli vaikuttaa merkittävästi ihmisten käsitykseen Teslasta ja sähköautoista: kaikilla voikin olla varaa niihin, Christina Bu sanoo.

Analyytikko Alexander Haissl saksalaisesta Berenberg-pankista on perehtynyt sähköautomarkkinoihin. Hänen mukaansa Teslalla on sähköautoissa huomattava etumatka suuriin autonvalmistajiin nähden.

– Tesla suunnittelee omat autonsa ja on myös kehittänyt valmistusprosessin alusta alkaen. Lisäksi Teslalla on pitkälle kehitetty akkuteknologia. Sen akut mahdollistavat pidemmän toimintamatkan kuin muiden autonvalmistajien käyttämät akut. Tesla voi valloittaa suuren markkinaosuuden lähivuosina, sillä kilpailijat ovat edelleen vasta kehittämisvaiheessa, Alexander Haissl sanoo.
 

tesla
Teslan toimitusjohtaja Elon Musk esitteli Tesla Model 3:n keväällä 2016. Kolmen päivän aikana 267 000 ihmistä ilmoitti haluavansa ostaa sen.

Pienimmät investoivat eniten

Ratkaiseva kysymys on se, miten suuret autonvalmistajat lähtevät vastaamaan Teslan panostukseen. Alexander Haisslin mukaan ei näytä siltä, että ne aikoisivat investoida sähköautojen kehittämiseen enemmän kuin Tesla. 

Autojen määrällä mitattuna Tesla on pieni toimija, sillä se valmisti vuoden 2016 aikana 84 000 autoa. Volkswagen-konserni puolestaan valmisti 10 miljoonaa autoa. Tesla on silti se yhtiö, joka investoi sähköautoihin eniten. 

Haisslin laskelmien mukaan Teslan investoinnit nousevat 32,7 miljardiin dollariin tulevien viiden vuoden aikana. Luku on noin 40 prosenttia suurempi kuin mitä Daimler (Mercedes) ja Volkswagen (VW, Audi ja Skoda) yhteensä aikovat julkaisemiensa lukujen mukaan investoida sähköautoihin. 

– Yllätyimme hieman siitä, miten vähän sähköautot kiinnostavat muun muassa saksalaisia suuria autonvalmistajia. Vaikka yhtiöiden kertoman mukaan niillä on käynnissä suuria sähköautohankkeita, ne investoivat vain murto-osan Teslan lähivuosien investoinneista, Alexander Haissl sanoo.

Hän ennustaa, että Teslan vahva panostus kehittämistyöhön alkaa näkyä myös yhtiön markkinaosuudessa.

– Tesla saattaa kasvattaa tuotantokapasiteettiaan paljon oletettua nopeammin etenkin Euroopassa ja Kiinassa, joissa sillä ei tällä hetkellä ole tehtaita. Kun liikenteeseen tulee lisää Tesla-autoja, perinteiset autonvalmistajat menettävät markkinaosuuksiaan. Tämä puolestaan johtaa ylikapasiteettiin ja pienentää voittoja. Osakkeenomistajille maksettavat osingot saattavat pienentyä.

Teslan etumatka


Alexander Haisslin mielestä Teslalla on todella hyvät mahdollisuudet nousta suureksi toimijaksi sähköautomarkkinoilla.

– Nähtäväksi jää, tuleeko perinteisten autonvalmistajien uusista malleista riittävän kilpailukykyisiä, jotta ne pystyvät viemään markkinaosuuksia Teslalta. Jos niin käy, Tesla voi päätyä samanlaiseen asemaan kuin BMW. BMW:n osuus premium-markkinoista on merkittävä, mutta se ei valmista yhtä paljon autoja kuin Volkswagen tai Toyota. Jos taas Teslan tuote on parempi, siitä voi tulla yksi automarkkinoiden suurimmista toimijoista. Tesla suunnittelee myös tuovansa markkinoille sähkökuorma-auton, joka kilpailee esimerkiksi Volvo Lastvagnar AB:n ja Daimlerin kanssa, hän sanoo.