Hero Amazon
Kirjoittanut:
Charlotte Holst | Kuva: Visitor7, Wikimedia Commons

Bezosin verkkojätti jyrää Pohjoismaihin: ”Vain tyhmä ei pelkää Amazonia”

Amazon on tehnyt tarvittavat valmistelut, jotta se pääsee valtaamaan Pohjoismaat pelottavan tehokkaalla helppouteen perustuvalla toimintamallillaan. Tarkastelimme uutta raporttia ja kuuntelimme verkkokauppiaita, jotka ovat joko kauhuissaan tai tyynen rauhallisia. 

Näytä lisää:
Pohjoismaat
USA

Enää ei ole kyse siitä, tapahtuuko se, vaan siitä, milloin se tapahtuu. Ennusteiden mukaan Amazon tuo huippuunsa kehitetyn asiakaspalvelunsa, tehokkaan toimitusjärjestelmänsä ja valtavan valikoimansa Pohjoismaiden markkinoille tämän vuoden aikana. 

Amazonin verkkokauppa toimii jo Euroopan suurilla markkinoilla: Isossa-Britanniassa, Saksassa, Italiassa, Ranskassa, Hollannissa ja Espanjassa. 

Kansainvälisen konsulttiyhtiö Boston Consulting Groupin tuoreen raportin mukaan Amazonin Euroopan-tiimi on tutkinut perusteellisesti Pohjoismaiden väestörakennetta, taloutta sekä logistiikkaa ja tuntee pohjoismaiset kuluttajat luultavasti paremmin kuin nämä tuntevat itsensä.

Raportin nimi on pahaenteisesti ”Disruption at our Doorstep”. Keskeinen sisltö on, että kun Amazon lähtee uudelle markkina-alueelle, se myös onnistuu aluevaltauksessaan – ja nopeasti.

Ruotsalaisen Dagens Industri  lehden mukaan Amazon on ostanut amazon.se-verkkotunnuksen eräältä 60-vuotiaalta ruotsalaiselta. Suomalaisen verkkotunnuksen omistaa jo Amazon Europe Core, jonka kotipaikka on Luxemburgissa.

Keneen tämä vaikuttaa?

Kun puhutaan verkkokaupasta, on hieman epämääräistä sanoa, että yritys on jossain maassa. On myös epäselvää, miten Amazon tarkkaan ottaen aikoo toimia Pohjoismaissa. Ottaako yhtiö käyttöön esimerkiksi täysimääräisen Amazon-logistiikkansa, jota Prime-asiakkaat voivat hyödyntää?

Tästä ei ole vielä varmaa tietoa, mutta joka tapauksessa voidaan todeta, että Amazon mullistaa ne markkinat, joilla se aloittaa toimintansa. Siitä pitävät huolen salamannopeat toimitukset, valtava tuotevalikoima ja houkuttelevat hinnat.

Amazon on jo markkinajohtaja esimerkiksi Saksassa, jossa se aloitti toimintansa vuonna 2015. Verkkokaupan markkinaosuus Saksassa on yhteensä 67 prosenttia, ja Amazonin osuus tästä on vähintään 40 prosenttia, Boston Consulting Group kirjoittaa.

Amazon kosiskelee kuluttajia

•    Amazon flirttailee jo suomalaisten, tanskalaisten ja ruotsalaisten asiakkaiden kanssa.
•    Saksalaisten amazon.de-verkkosivujen yläosassa mainostetaan, että pohjoismaiset ja tšekkiläiset asiakkaat voivat saada ilmaisen toimituksen miljoonille tuotteille, jos ostosten loppusumma on vähintään 39 euroa.

Lähde: Amazon.de
 

Kenellä sitten on syytä pelätä verkkojätin tuloa eniten? Useiden lähteiden mukaan kovin isku kohdistuu kirjoihin, elektroniikkaan ja leluihin. Kaupan asiantuntija Jonas Arnberg ruotsalaisesta HUI Research -yhtiöstä on sanonut, että suurin uhka kohdistuu juuri niihin aloihin, jotka ovat jo ennestään ahtaalla digitalisaation vuoksi.  

– Ruoka, huonekalut ja muoti selviytyvät luultavasti paremmin, samoin kuin kapeat erikoisalat, Arnberg kommentoi.

Tanskan verkkokauppiaiden yhdistyksen (Foreningen af Dansk Internethandel) toimitusjohtaja Niels Ralund on osin samaa mieltä. 

– Mutta kun Amazon tuo Prime-jäsenyyden Pohjoismaihin, paineita alkaa kohdistua kaikkiin verkkokauppoihin. Kuluttajien kannalta Amazon tarjoaa tehokkaan kokonaisuuden, jota on todella vaikea voittaa, hän lisää.

 

Profil
Niels Ralund
Toimitusjohtaja, Tanskan verkkokauppiaiden yhdistys

Tehokkaalla kokonaisuudella hän tarkoittaa, että Amazonin Prime-jäsenyydessä on kyse ennen kaikkea helppoudesta. Nopeus, saatavuus ja kilpailukykyiset hinnat on viritetty huippuunsa. Asiakaslähtöisyys on Amazonille erittäin tärkeää. Se optimoi jatkuvasti asiakaskokemusta tehdäkseen itsestään korvaamattoman.

Yksi uusi esimerkki Prime-jäsenten niin sanotusta key service -palvelusta on tuotteiden toimitus auton takakonttiin, jos asiakas on vaikkapa työpaikallaan kokouksessa, tai suoraan jääkaappiin, vaikkei asiakas olisikaan itse kotona.

”Jos et ole Amazonin Prime-jäsen, olet idiootti”

Washington D.C.:ssä asuva tanskalainen toimittaja Annegrethe Rasmussen on vannoutunut Amazon-fani. Hän kertoo Point of View -mediassa otsikolla Hurraa Amazon, miten Amazon on parantanut hänen jokapäiväistä elämäänsä.

– Jos et ole Amazonin Prime-jäsen, olet idiootti. Jäsenyys maksaa vain parisataa Tanskan kruunua (27 euroa), ja sillä saa ilmaiseksi toimituksen seuraavana päivänä ja usein myös kuljetuksen samana päivänä sekä paljon ainutlaatuisia jäsenetuja.

Hän kehuu etenkin ilmaista Prime Visa Card  korttia. Asiakas saa sillä viiden prosentin palautuksen kaikista ostoksistaan verkkokaupassa sekä luomuelintarvikkeisiin erikoistuneessa Whole Foods  ruokakauppaketjussa, jonka Amazon osti viime vuonna. Kortti on saanut Annegrethe Rasmussenin tekemään kaikki päivittäiset ostoksensa Amazon Primen kautta.

– Itsestäänselvää, kun saa käteisenä takaisin viisi prosenttia kaikista ostoksista, Rasmussen kirjoittaa.

Amazonin analyysit pelottavat

Amazon pystyy tekemään itsestään korvaamattoman asiakkailleen, mutta se on vain yksi sen valteista. Yhtiö on mestari kokoamaan, analysoimaan ja työstämään dataa, jotta se ymmärtää asiakkaiden tarpeet ja pystyy siten ennakoimaan niitä sekä rakentamaan ratkaisevan tärkeää asiakasuskollisuutta.

Tämä tapahtuu muun muassa tarkastelemalla yksityiskohtaisesti, mitä asiakas on aiemmin ostanut, lisännyt toivelistalleen tai etsinyt. Näin Amazon pystyy saamaan aikaan heräteostoksia ja luomaan asiakastyytyväisyyttä, jonka ansiosta se on vahvasti kilpailijoitaan edellä. 

Kuten Boston Consulting Groupin raportissa todetaan: ”Yhtiön tinkimätön pyrkimys jatkuvasti parantaa asiakaskokemusta sekä kehittää ja tehostaa toimintaansa on ylittänyt kaikki rajat ja jättänyt kilpailijat niin kauas taakse, että niiden on vaikea kiriä eroa kiinni.”

Amazonin pala kakkua

Verkkokaupan markkinaosuus:

•    Iso-Britannia yhteensä: 47 prosenttia. Amazon: 30 prosenttia.
•    Saksa yhteensä: 64 prosenttia. Amazon: vähintään 40 prosenttia.
•    USA yhteensä: 58 prosenttia. Amazon: 45 prosenttia.

Lähde: Boston Consulting Group
 

Myös eräs pohjoismainen urheiluvälineitä ja -vaatteita myyvä verkkokauppa pitää dataosaamista Amazonin pelottavimpana ominaisuutena. 

– Emme pelkää Amazonia niinkään hintojen ja nopean toimituksen vuoksi, sillä meillä on jo matalat hinnat ja toimitamme tuotteet yhdessä päivässä. Eniten minua huolettaa heidän analyysikapasiteettinsa. Vain tyhmä ei pelkää Amazonia, nimettömänä pysyttelevä verkkokauppias sanoo konsulttiyhtiön raportissa.

Amazon hyödyntää ylivoimaisen tehokasta tietojen keruuta ja analyysiä muun muassa siten, että se mukauttaa omat hintansa jatkuvasti kilpailijoiden hintoihin. Yhtiö seuraa hinta-algoritminsa avulla pienimpiäkin kilpailijoiden tekemiä muutoksia ja seuraa heti perässä, kun joku kilpailijoista laskee hintaa.

Amazonin tavoitteena ei nimittäin ole saada jokaisesta myydystä tuotteesta mahdollisimman suurta voittoa, vaan kasvattaa voitto-osuuttaan kotitalouden kaikkiin tuoteryhmiin kohdistuvista ostoista. Näin se pyrkii kahmimaan suurimman osan koko voittopotista. Pelkästään verkkokauppaa harjoittavat elektroniikan, vauvatarvikkeiden, lelujen ja elintarvikkeiden myyjät saattavat kärsiä tästä ensimmäisten joukossa. 

Amazon kiihdyttää kehitystä

Muillakin suurilla online-markkinapaikoilla on laajat valikoimat ja ne tarjoavat kuluttajille helppoa asiointia, kuten Amazon. Miten ne suhtautuvat jätin tuloon?
Amazonin pohjoismainen vastine on CDON.com, joka kutsuu itseään Pohjoismaiden suurimmaksi tavarataloksi. Sen päätoimipaikka on Malmössä ja se on osa Qliro Groupia. 

– Kuluttajat tekevät ostoksia CDON.comissa siksi, että he saavat kaikki tuotteet samasta paikasta, hinnat ovat edulliset ja toimitus nopea, toimitusjohtaja Marcus Lindqvist kertoo.

– Online-markkinapaikat perustuvat näihin samoihin tekijöihin koko maailmassa, hän sanoo.

 

Marcus Lindqvist
Marcus Lindqvist
Toimitusjohtaja, CDON.com

CDON tekee nykyään yhteistyötä yli 1 600 ulkopuolisen verkkokauppaa harjoittavan vähittäiskauppiaan kanssa.

– Myynti verkkokauppa-alustan kautta kiinnostaa heitä yhä enemmän, Marcus Lindqvist sanoo. 

Hänen mukaansa CDON:n ehdoton ydinalue on helppous, aivan kuten Amazoninkin.

– Kun verkko-ostaminen tehdään helpoksi tarjoamalla suuri valikoima ja houkuttelevat hinnat yhdessä paikassa, asiakkaat säästävät sekä aikaa että rahaa. Pyrimme koko ajan parantamaan tarjontaamme sekä toimitusten nopeutta ja joustavuutta.

Tämä voi hänen mielestään auttaa saamaan asiakkaita, jotka eivät vielä ole innostuneet verkkokaupasta.

– Meillä on mahdollisuus napata asiakkaat, jotka ovat siirtymässä perinteisistä kaupoista verkko-ostamiseen, kun tarjoamme joustavan toimituksen siten, että he voivat valita milloin, mihin ja miten tuotteet toimitetaan. Vain pieni osa koko vähittäismyynnistä tapahtuu vielä verkossa, mutta helppous nopeuttaa siirtymistä sinne, Marcus Lindqvist sanoo.

HUI Research  yhtiön mukaan verkkokaupan osuus on Ruotsissa noin 9 prosenttia koko vähittäiskaupasta ja kasvaa jatkuvasti.

Marcus Lindqvist toteaa Amazonista, että sen tulo Pohjoismaihin tukee pohjoismaisten verkkokauppamarkkinoiden kasvua.

– Yhä useammat huomaavat verkkokaupan edut ja alkavat tehdä ostoksia verkossa. Uskomme, että Amazon nopeuttaa tätä kehitystä. Näin on muuallakin Euroopassa, jossa on valtavasti kasvumahdollisuuksia.

Niels Ralund Tanskan verkkokauppiaiden yhdistyksestä toteaa puolestaan, että Amazonin tulo saattaa hyvinkin hyödyttää verkkokauppaa yleisesti.

– Se on kuitenkin myös pelottava kilpailija heti, kun se ottaa käyttöön kaikki työkalunsa.

Vientikanava yrityksille

Niels Ralundin mukaan ei ole mitään selvää neuvoa siihen, miten Pohjoismaiden verkkokauppa-alan olisi suhtauduttava Amazoniin. Yksi asia on kuitenkin varma.

– Kaikkien alan toimijoiden on syytä olla varuillaan. Alan ei pidä ottaa pelkästään yhtä vaan monta askelta eteenpäin. Meidän on ajateltava innovatiivisesti ja luovasti sekä tehtävä yhteistyötä, hän sanoo.

Amazonilla tyytyväiset asiakkaat

Amazonissa ostoksia tehneistä tanskalaisista 80 prosenttia on ollut tyytyväisiä viimeisimpään ostokseensa ja 76 prosenttia aikoo tehdä siellä ostoksia uudelleen.

Tanskalaiset ostavat Amazonista pääasiassa kirjoja, elokuvia ja tietokonepelejä.

Neljä kymmenestä tanskalaisesta on tehnyt ostoksia Amazonissa viimeksi kuluneen vuoden aikana.

Lähde: DI Handel -kuluttajatutkimus, kesäkuu 2018

Pohjoismaisten verkkokauppiaiden on valittava, tekevätkö ne yhteistyötä Amazonin kanssa vaiko ei. Amazon on taitava luomaan yhteistyösuhteita ja tavoittaa miljoonia kuluttajia eri puolilla maailmaa, mikä tuo yrityksen brändille arvokasta näkyvyyttä.

Andreas Hedlund Ruotsin vähittäis- ja tukkukauppaa edustavasta Handelsrådetista on todennut, että Amazon voi tarjota ruotsalaisille kaupan alan yrityksille vientikanavan, kun ne voivat päästä verkkokaupan kautta uusille markkinoille.